Teknik - vår röda tråd

Tekniken går som en röd tråd genom vår utbildning på Hitachigymnasiet. Teknik för oss handlar om problemlösning, kreativitet, design, hållbar utveckling, globala samband, energiomställning - allt det som påverkar oss nu och i framtiden. Det handlar om vårt samhälle och våra framtida liv.

Inriktning: Produktionsteknik

Är du intresserad av cirkulär ekonomi och den tekniska processen i kedjan från konstruktion till produktion och återvinning? Den här inriktningen ger dig kunskaper och färdigheter i produktion och företagande. Du läser kurser som CAD, produktionskunskap och produktionsutrustning och får följa processen från idé till färdig produkt. Du får lära dig att producera med hjälp av 3D-skrivare, fräs och laser.

Se filmen om vår nya inriktning där lärare och elev berättar vad som gör teknikvetenskap unik.

Inriktning: Teknikvetenskap

Är du intresserad av naturvetenskap och teknik? Den här inriktningen utvecklar din kreativitet och förmåga för analys och problemlösning. Inriktningen kopplar samman teknik, matematik och fysik med fokus på hållbar utveckling och förbereder dig för vidare högskolestudier.

Vår utbildning

Sverigeunik!
Teknikprogrammet
Produktionsteknik / Teknikvetenskap

Antal platser:

36

Vår utbildning ger en bredd inom teknikområdet. Du som elev får möjlighet att välja vilken inriktning du vill läsa och även vad du vill fördjupa dig inom. Det är en högskoleförberedande utbildning där teori hela tiden omsätts till praktik och du tränas i problemlösning, samarbete och entreprenörskap.

Har du ett stort intresse för teknik?

Tekniken är kärnan i våra utbildningar och finns med under alla tre år. Det är ett brett ämne där du får prova på många olika delar. Det är också kreativt och praktiskt inriktat med laborationer och projekt, problemlösning och kommunikation. Vi älskar teknik eftersom det är så roligt och handlar om hur världen fungerar och hur den kan förändras. Många som kommer till oss vet inte på förhand att de har ett stort intresse av teknik men är nyfikna. Kom till oss på öppet hus så får du veta mer.

Vill du skapa ett hållbart samhälle?

Världen står inför stora utmaningar som kräver kunskap och kompetens för att kunna hitta lösningar för en hållbar framtid. Vill du göra skillnad är Hitachigymnasiet en bra start. Du får riktigt bra grundkunskaper och inte minst träna på att ta dig an verkliga problem, lösa dem i samarbete med andra och kunna kommunicera resultaten på ett professionellt sätt.

Vill du vara med och utveckla framtiden?

Vi arbetar på Hitachigymnasiet med den senaste tekniken där företagen skriker efter kompetens och redan under utbildningen får du kontakterna och redskapen för att vara med och utveckla Sveriges framtid.

Ung Företagsamhet

Hos oss får alla driva ett företag under gymnasietiden. Redan första året börjar du arbeta med produktutveckling och workshops om vad just din affärsidé kan handla om. I årskurs 2 får du starta och driva ett så kallat UF-företag på skoltid. Med olika ansvarsområden inom gruppen arbetar ni fram en affärsidé för att under ett läsår arbeta med innovation, produktion, försäljning och affärsplaner. Ni deltar i tävlingar och på mässor regionalt och nationellt. Det är kreativt, utmanande och roligt. I projektet möts flera kurser, med Entreprenörskap (100 p) som nav. Det är en otroligt utvecklande resa med lärdomar och företagande på riktigt.

Samarbete med företag och praktik

På Hitachigymnasiet har vi ett arbetssätt som påminner om arbetslivets. Tack vare våra nära samarbeten med näringslivet får du möjlighet att testa, bredda och fördjupa dina kunskaper. Genom gästföreläsningar och studiebesök får du insikt i hur arbetslivets olika roller och arbetsuppgifter ser ut och hur företag fungerar. Du får kontakter i företagsvärlden och möjlighet att börja bygga nätverk. Du får dessutom möjlighet att komma ut på praktik någonstans i Sverige i åk 1 och internationellt i åk 3.

Toleransprojekt

Vi arbetar med ett toleransprojekt där vi studerar förintelsen och kopplar det mot dagens främlingsfientlighet och mörka krafter i samhället. En del av projektet är en resa i förintelsens spår till Krakow i Polen där vi besöker bland annat förintelselägren Auschwitz och Birkenau.

Projektbaserat lärande

Projekt Pandemic

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Robotprojektet

Gymnasiearbete

Se vår film om att arbeta i projekt

På Hitachigymnasiet arbetar vi med olika projekt under alla tre år. Det är en viktig del av utbildningen att lära sig projektarbetsformen eftersom du möter den i arbetslivet. Våra projekt handlar inte bara om teknik utan det är flera andra ämnen inblandade och inte minst övar du på presentationsteknik och kommunikation. En del av projekten är också skarpa uppdrag som görs tillsammans med företag och andra uppdragsgivare.

Stäng